miércoles, 28 de diciembre de 2011

euskalkiak - Josu Penades

                                                                                                              JULEN ITURRI ELIZAGA
                                                                                                              YERAY GARCIA RODRIGUEZ
                                                                                                              JULEN PATERNAIN HUARTE
                                                                                                              ASIER MENDIOROZ BIDAURRE
                                                                                                              IZAI SANZ FERNANDEZ
                                                                                                              NEREA GASTAMINZA LASPIDEA
1)      TESTUAREN TRANSKRIPZIOA (Bizkaieraz)
Ni Bermeokoa izanik, hango bi istoriotxo kontatuko dautsodaz. Bai? Bat izango da Izaro uharteagaz zerikusia dauna. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoan uharte bat. Bueno batetik kontatuko dut uharte hori berez Bermeoren aurrez aurre dago baino Mundakatik Getariara ,Bermeotik kostaldetik Bermeotik dagoen hurrengo herria, eta berez Izaro uhartea Mundakatik urrago dago Bermeotik baino. Zergaitik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Hor ia,  arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira. Halako leienda dagos eta istoriotxoa dagos.  Istoriotxotako bat mitoa da. Zergatik da Izaro Bermeorena? Kontatzen da hamazortzi mendean edo, halako estropada bat egon zala, estropada horretan Bermeoko talde batek urtele bat Bermeoko portutik eta beste talde batek Berangoak, urtele bat Berangoko portutik. Orduan jakina, ez zegoen telefonorik, eskukorik gitxiago, ez zegoen walkirik eta noiz urten behar urtele bakoitzak? bueno eta hor esaten da, hor bi,  bi bersio dagoz, bata da Erantsoneko batek eta Erantsonera kostaldetik basona ez errepidetik basora, kostaldetik basora Bermeo Mundaka eta **** beste herri txiki bat, inoiz egon zarete bertan? Ez? Egunen batean… bueno.. bersiño batek itxaron deu Erantsongoa zala epailea edo eta orduan hark monebada noiz zuten, eta beste bertsiño batek esaten deu bueno, Bermeoko eta Mundakako koadrila horiek adostu duela eguzkia , barkatu, oilarrak abesten duenean, beraz,  egusentiagaz batera. Konforme? Bueno. Zer diño bersiño batek ?bermeotarrak portuan emoza eta oilarra egia jada berez abesten du egusentiagaz batera, badakizue zer egin zoten? oilarra hartu (jotzeko soinua imitatzen) eta abestu deia sosatu ein eta orduan lehentxeago abestu zuan eta orduan urtelebe lehentxeago eta lehenago  ailegatu ziran Izaro uhartera eta eurentzat, beraz irabazle,  eta Bermeorentzat izan zan, herri honentzat izan zan, Izaro uhartea.
                E? Hori da bertsiño bat. Beste bertsiño batek diño erreskate dela oialarraren kantua urtele dela baina estropadan doazala erremutan doazala, Bermeoko bat uretara jauzi zala eta orduan Mundakarrek konturatu zirela , eta bale bale, parreka hasiko gara. Klaro, gizon bat gitxiago daz, parreka hasiko gara. Parreka hasi zirela, bigarren horretan Getariako bat jauzi zen uretara***** aurrera egin genuen eta joe ba zuena da Izaro baino horregaitik edo bestearengaitik. Hori, Izaro segitira Bermeorena. Baina gero horren inguruan gaur egun ezagutzen da jai bat Madalen eguna. Komunikabideetan eta gero eta gehiago egoten da jai honen berri. Euskal telebistan, egunkarietan eta ikaragarria den, uztailaren 22an horren parregarria. Baino zer egiten da egun horretan? Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak, itsasontzi batean sartzen dira eta itsasontzi hori doa beste itsasontzi batzukaz batera. Gaur egun bitxiago , gaur egun jende gitxiago, lehenago jende asko bizi zan arrantzatik, duela 20 edo 25 ez, baina duela 15 urte ehuntapiko enbarkazio, ehuntapiko itsasontzi egozan. Kontua da, udalekoak, alkateak eta zinegotziak itsasontzi batean sartzen ziren eta ordukoa Izaro Bermeorena dala ospatzen den urretan, orduan zelan egiten da? Udala badoa itsasontzi horretan Mundakaraino eta Mundakako alkatea hartzen degu eta guztiak doaz Izarora. Inguruan bestelako itsasontziak edo enbarkazioak. Eta lehenago udaletxeko bat, barkatu, udaleko bat, alkatea edo zinegotziren bat joaten zan Izarora, bueno, Izarok ez dauka porturik. Ez da erraza lurrera salto egitea, baino batek salto egin zeaba eta igotzen zan tontorreraino, Izaro uhartearen tontorreraino eta zerbait goraipatu ***, baina alkateak itsasontzian teilla bat hartu eta uretara bota zun. Eta honaiño ailegatzen dira Bermeoren itogiñak.
                Bakizue zergaitik? Ez? Aizue teilla bat zeren ikur zeren sinbolo da, jabetzaren sinbolo eta hori hemen ere bai Nafarroan ere bai Baztan ingurutik, Bortziri ingurutik eta mendira bazoaze etxola, txabola batzuk ikusiko dotsue eta txabola askok etxola askok ez daukie teilaturik, zergatik?  Teilatu badaukie baina idealaz eginda, ez teilaz eginda, zergaitik? Teillea jabetzaren seinale zalako eta etxola edo txabola horrek askotan erdi lurretan dagozelako ez dira artzai batenak, herri guztiarenak dira beraz egia da artzain horrek badauka halako baimena berarentzat txabola bat egiteko baina ezin deu ezin deu txabola egin teillaz estalita eta orduan arrazoi beragatik Bermeoko alkateak Madalen egunean Izaroren aurrean teilla esaten du hori baina ailegatzen dira Bermeoko itogiñak eta pum! Botatzen du teillea eta urtero arrestatzen da ohitura hori. Gero, Izarori buelta emateotzue , hau da,  Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak eta Mundakakoa barruan daukana eta Erantsora joaten da. Erantso,  gogoratu duzue mitoan edo narrazioan antsoen bezala epaile , juez,  dena dana? Auskalo,  ba eee Erantsora joaten zirenean Erantsoko alkateak makila ematen dotzu Bermeoko alkateari eta egun horretan Bermeoko alkatea da Erantsiobeko alkatea ere edo, berak dauka Erantsieoko arduragai. Alkarregaz bazkaltzen dabe eta arratsalde erdira edo iluntzean  Erantsobikoak  bertan geratzen ailegatzen  dira baina Mundakakoak eta Bermeokoak bueltan datoz, lehenengo Mundakara doaz , Mundakan jaisten dabez Mundakarrak eta gero Bermeora doaz  eta Bermeon jaia egoten da, erromeriak etabar. Hori da , beno ba Bermeoko uhartearen inguruko istorietxoen sorta txiki bat.
Orain kontatzen dizuet beste istoriatxo bat, beste mito txiki bat? Martxan dago?  Ohitura daukat, ba halako istoriak eta… beharbada honetarako egokiak badirela. Begira. Bermeoko sineskera, baina historia berak daude, baina animaliak aldatuta edo animali bakarra aldatuta. Bai esan Bermeon, bai esan Bermeon,  ba omen zan Bermeon, bai esan,  arrantzale bat eta sasiaketan gauez joaten zan itsasora normalean goizaldean eta gero arratsaldean edo itzuli, goizaldean bere *** orduan ***. Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erremua  bizkarrean eta gero hotzaran, hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean. Eta orduan urte geroan utsetik , eta kaletik portura bidean, katu batek jarraitu zion eta oinazpian ezin kendu zast! ostikoa eman eta klabu batean portura ailegatu zan eta beno katuak  aldeik eman *** biharamunean gauza bera etxetik urten eta katu berebegi oinazpian berriro eta ezin ***ostikoa eman ***itsasontziraino, portuan geratu zan eta horrela behin eta berriro,egun batean eta bestean eta bestean. Bat-batean kasualitatea, betikoa ezta? Etxetik irten, katua oinazpian eta ***** eta ia ohituta ***hartu erremoa eta **** eta remadaz katuari hankaz jo zion, katua ezizan hola******eta katua alde egin deban. Biharamuna,domeka izan zan, igandean, eta etxean zegoela, arrantzaleak, domeka izanik ta itsasora joan etxean leihoan zegola,  beitu ondoko etxeko leihora eta ikusten dueu auzoko andrea besoa hautsita, besoa apurtuta. Eta itauntzen dut, o preguntatzen dut o ez dakit, ze pasa iazu besoan ba? Eta andrearen erantzuna : zuk ez dakizu ala… ?zeuk apurtu douztazu. Eta hor amaitzen da. Beste kontu bat da sinesten duzun ala ez.



2) TESTUA EUSKARA BATUAN
Ni Bermeokoa izanda, hango bi istoriotxo kontatuko dizuet. Bai? Bat izango da Izaro uharteaz zerikusia duena. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoen uharte bat. Bueno batetik kontatuko dut uharte hori berez Bermeoren aurrez aurre dago baino Mundakatik Getariara ,Bermeotik kostaldetik Bermeotik dagoen hurrengo herria, eta berez Izaro uhartea Mundakatik urrago dago Bermeotik baino. Zergatik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Jada,  arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira. Halako kondaira dago eta istoriotxoa dago.  Istoriotxotako bat mitoa da. Zergatik da Izaro Bermeorena? Kontatzen da hemezortzi mendean edo, halako estropada bat egon zela, estropada horretan Bermeoko talde batek kaia bat Bermeoko portutik eta beste talde batek Berangokoak, kaia bat Berangoko portutik. Orduan jakina, ez zegoen telefonorik, eskukorik gutxiago, ez zegoen walkirik eta noiz joan behar kaia bakoitzak? bueno eta hor esaten da, hor bi,  bi bertsio daude, bata da Erantsoneko batek eta Erantsonera kostaldetik basora ez errepidetik basora, kostaldetik basora Bermeo Mundaka eta **** beste herri txiki bat, inoiz egon zarete bertan? Ez? Egun batean … bueno.. bertsio batek esango dugu Erantsongoa zela epailea edo eta orduan hark monebada noiz zuten, eta beste bertsio batek esaten du bueno, Bermeoko eta Mundakako koadrila horrek adostu duela eguzkia , barkatu, oilarrak abesten duenean, beraz,  egunsentiarekin batera. Konforme? Bueno. Zer dio bertsio batek ?bermeotarrak portuan emoza eta oilarra egia jada berez abesten du egunsentiarekin batera, badakizue zer egin zioten? oilarra hartu (jotzeko soinua imitatzen) eta abestu deia pitzikatu egin eta orduan lehenago abestu zuen eta orduan urtebete lehenago eta lehenago  ailegatu ziren Izaro uhartera eta beraientzat, beraz irabazle,  eta Bermeorentzat izan zen, herri honentzat izan zen, Izaro uhartea.
E? Hori da bertsio bat. Beste bertsio batek dio erreskate dela oilarraren kantua kaia dela baina estropadan doazela arraunean doazela, Bermeoko bat uretara jauzi zen eta orduan Mundakarrek konturatu ziren , eta bale bale, barrezka hasiko gara. Beraz, gizon bat gutxiago da, barrezka hasiko gara. Barrezka hasi zirela, bigarren horretan Getariako bat jauzi zen uretara***** aurrera egin zuten eta, joe, ba zuena da Izaro baino horregatik edo bestearengatik. Hori, Izaro segi dira nerbiorena. Baina gero horren inguruan gaur egun ezagutzen da jai bat Madalen eguna. Komunikabideetan eta gero eta gehiago egoten da jai honen berri. Euskal telebistan, egunkarietan eta ikaragarria den, uztailaren 22an horren barregarria. Baino zer egiten da egun horretan? Bermeoko udaletxekoa, alkatea eta zinegotziak, itsasontzi batean sartzen dira eta itsasontzi hori doa beste itsasontzi batzuekin batera. Gaur egun bitxiago , gaur egun jende gutxiago, lehenago jende asko bizi zen arrantzatik, duela 20 edo 25 ez, baina duela 15 urte ehun eta piko enbarkazio, ehun eta piko itsasontzi egon ziren. Kontua da, udaletxekoak, alkateak eta zinegotziak itsasontzi batean sartzen ziren eta ordukoa Izaro Bermeorena zela ospatzen den urretan, orduan nola egiten da? Udaletxeko badoa itsasontzi horretan Mundakaraino eta Mundakako alkatea hartzen dugu eta guztiak joaten dira Izarora. Inguruan bestelako itsasontziak edo enbarkazioak. Eta lehenago udaletxeko bat, barkatu, udaletxeko bat, alkatea edo zinegotziren bat joaten zen Izarora, bueno, Izarok ez dauka porturik. Ez da erraza lurrera salto egitea, baino batek salto egin zuen eta igotzen zen tontorreraino, Izaro uhartearen tontorreraino eta zerbait goraipatu ***, baina alkateak itsasontzian teila bat hartu eta uretara bota zuen. Eta honaino ailegatzen dira Bermeoren itoginak.
Badakizue zergatik? Ez? Aizue teila bat zeren ikur zeren sinboloa da, jabetzaren sinbolo eta hori hemen ere bai Nafarroan ere bai Baztan ingurutik, Bortziri ingurutik eta mendira badoaz etxola, txabola batzuk ikusiko duzue eta txabola askok etxola askok ez daukate teilaturik, zergatik?  Teilatu badute baina idealarekin eginda, ez teilaz eginda, zergatik? Egian jabetzaren seinale zelako eta etxola edo txabola horrek askotan erdi lurretan daudelako ez dira artzain batenak, herri guztiarenak dira beraz, egia da artzain horrek badauka halako baimena berarentzat txabola bat egiteko baina ezin dugu ezin dugu txabola egin teilaz estalita eta orduan arrazoi berarengatik Bermeoko alkateak Madalen egunean Izaroren aurrean teila esaten du hori baina ailegatzen dira Bermeoko itoginak eta pum! Botatzen du teila eta urtero egiten da ohitura hori. Gero, Izarori buelta ematen zaio , hau da,  Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak eta Mundakakoa barruan daukana eta Erantsora joaten da. Erantso,  gogoratu duzue mitoan edo narrazioan antxoen bezala epaile , juez,  dena den? Auskalo,  ba eee Erantsora joaten zirenean Erantsoko alkateak makila ematen dio Bermeoko alkateari eta egun horretan Bermeoko alkatea da Erantsiobeko alkatea ere edo, berak dauka Erantsioko ardura. Elkarrekin bazkaltzen da eta arratsalde erdira edo iluntzean  Erantsobikoak  bertan geratzen eta ailegatzen  dira baina Mundakakoak eta Bermeokoak bueltan datoz, lehenengo Mundakara doaz , Mundakan jaisten dira Mundakarrak eta gero Bermeora doaz  eta Bermeon jaia egoten da, erromeriak eta abar. Hori da , bueno ba Bermeoko uhartearen inguruko istoriotxoen sorta txiki bat.
Orain kontatzen dizuet beste istoriotxo bat, beste mito txiki bat? Martxan dago?  Ohitura daukat, ba halako istorioak eta … beharbada honetarako egokiak badirela. Begira. Bermeoko sineskera, baina istorio berak daude, baina animaliak aldatuta edo animali bakarra aldatuta. Bai esan Bermeon, bai esan Bermeon,  ba omen zen Bermeon, bai esan,  arrantzale bat eta sasiketan gauez joaten zen itsasora normalean goizaldean eta gero arratsaldean edo itzuli, goizaldean bere *** orduan ***. Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erramua  bizkarrean eta gero , hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean. Eta orduan urte geroan hutsetik , eta kaletik portura bidean, katu batek jarraitu zion eta oinazpian ezin kendu zast! Ostikoa eman eta momentu batean portura ailegatu zen eta beno katuak  aldetik eman *** biharamunean gauza bera etxetik irten eta katu berbera oinazpian berriro eta ezin ***ostikoa eman ***itsasontziraino, portuan geratu zen eta horrela behin eta berriro,egun batean eta bestean eta bestean. Bat-batean kasualitatea, betikoa ezta? Etxetik irten, katua oinazpian eta ***** eta ia ohituta ***hartu erramua eta **** eta erramuarekin katuari hankaz jo zion, katua ezin zen  hola******eta katua alde egin zuen. Biharamuna,igandea izan zen, igandean, eta etxean zegoela, arrantzaleak, igandea izanik eta itsasora joan etxean leihoan zegoela, ikusi zuen ondoko etxeko leihoa eta ikusten zuen auzoko andrea besoa hautsita, besoa apurtuta. Eta galdetzen dut,  ez dakit, ze pasa zaizu besoan ba? Eta andrearen erantzuna :zuk ez dakizu hala … ? Zuk apurtu didazu. Eta hor amaitzen da. Beste kontu bat da sinesten duzun ala ez.



3) TESTU MOTAK
Testu honetan mitoak kontatzen direnez, testu mota nagusia narrazio testua da. Baina, beste testu mota batzuk agertzen dira.

1.                   Narrazio testua: Josuk aitzinean gertatutako zenbait kontakizun eta mitoak kontatzen ditu. Gertakariak ordenatu eta azaltzen ditu. Narrazioaren ardatza denbora da eta informazioa denborazko antolatzaileen bidez ematen du.
2.                   Azalpen Testua:
Helburua informazioa eta ideiak adieraztea da, informazio horiek ulergarriagoak egiteko xedearekin. Adibidez: Termo hitza esaten duenean “hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean”.
Itsasontziak: “Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erremua  bizkarrean eta gero hotzaran...”
3.                   Elkarrizketa:
Txandaka mintzatzen diren bi solaskideren edo gehiagoren artean osatua da. Bi igorle edo gehiagoren arteko trukatze komunikatiboa. Batetik gure artean egindakoa “Ni Bermeokoa izanik, hango bi istoriotxo kontatuko dautsodaz. Bai? Bat izango da Izaro uharteagaz zerikusia dauna. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoan uharte bat”.
Bestetik, katuaren istorioaren barnean elkarrizketa ere badago “ Eta itauntzen dut, o preguntatzen dut o ez dakit, ze pasa iazu besoan ba? Eta andrearen erantzuna: zuk ez dakizu ala… ?zeuk apurtu douztazu!!”.
4.                   Deskribapena:
Bortziri ingurutik eta mendira bazoaze etxola, txabola batzuk ikusiko dotsue eta txabola askok etxola askok ez daukie teilaturik”.
5.                   Argudio Testua:
Argudioak iritzia adierazteko balio dute, arrazoi logikoak frogatuz. Adostasunik  ez dagoen egoeran ematen da, normalean amore ematen eta aurka egiten egituraren bidez gauzatua. Izaro Bermeorena: “Zergaitik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Hor ia,  arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira..... joe ba zuena da Izaro baino horregaitik edo bestearengaitik”.



4) ALDE DIALEKTOLOGIKOA
Josu Penades Bermeon jaiotako euskaldun zaharra da, idazle eta irakasle moduan aritzen dena. Txikitan baserrian hezi zen eta gaur egun bere gurasoak bertan bizi dira. Pasaden astean  grabatutako kontakizun eta mitoak bizkaieraz kontatu zizkigun. Berak azaldu zigun bezala, bizkaieraren barruan hiru azpieuskalki bereizten dira: baserrikoa, herrikoa eta itsas ingurukoa. Berak erabilitakoa baserrikoa da hain zuzen ere.

             Aztergai dugun testu hau, lehen esan bezala, baserriko bizkaieraz idatzia dago eta jarraian bertako ezaugarriak identifikatu eta azalduko ditugu.


1)EZAUGARRI FONETIKO-FONOLOGIKOAK:

-          Bokal alternantziak: e/a (zen/zan), (zelako/zalako) , a/o (eman/emon), u/i (gutxi/gitxi)
-          Ahoskeran “z”-a “s” ahoskatzen du: ez/eS, datoz/datoS
-          Bustidurari dagokionez, i+l “ll” ahoskatzen du (teila/teiLLa) . Bestetik, i+n “ñ” ahoskatzen du (itorgin/itorgiña)

2) EZAUGARI MORFOLOGIKOAK:

-          Deklinabidea: NOREKIN kasua singularrean –AGAZ (egunsentiagaz) erabiltzen da eta pluralean –AKAZ (batzukaz). NORGATIK kasuan –AGAITIK (bestearengaitik, horregaitik, zergaitik) erabiltzen du.
-          Aditzei erreparatuz, -O- bokalaren aldekoak dira: dotsue, emoteotsue, dautsodaz…
-          Pluralgilea adierazteko, amaieran –Z erabiltzen du: dautsodaZ, dagoZ, daZ…
-          NAIZ beharrean NAZ erabiltzeko joera du.


3) EZAUGARRI SINTAKTIKOAK EDO JOSKERA
-   -TXO eta –TXU atzizkien asimilazioa txikigarri legez: historiotxo
- Erdarazko –CION amaiera, -IÑO bilakatzen da: (versión/bertsiño)

4) LEXIKOA:
- Igandea/domeka
- arraun/erremua
- parean hasi/parreka hasi
- txalupa, kaia/urtele
- eragin/sosatu

5) ALDE SOZIOLINGUISTIKOA

Josu 1962. urtean jaiotako it ze idazlea da. Hiru nobela idatzi ditu eta hauetaz gain, haur eta gazteentzako bi liburu idatzi ditu. Lehen esan bezala, Josu euskaldun zaharra da eta horregatik berak erabilitako euskalkian ez da it zeta espresio berririk adierazten. Gainera idazle moduan ere aritu da. Kontakizunetan zehar pertsona aditu eta heldu bat dela ikusten da, bere hizkera egokia eta aproposa delako.
                Istorioa kontatzeko garaian aditua dela argi ikusten da. Azalpenak ematerakoan jendeari gauzak kontatzeko erraztasuna duela ikusten da eta nahiz eta testuan ez islatu, keinu anitzak erabiltzen zituen. 









6) TESTUAREN AZTERKETA: ADITZAK, PERPAUSAK, ANTOLATZAILEAK ETA HIZTEGIA

A) ADITZAK
Ni Bermeokoa izanda, hango bi istoriotxo kontatuko dizuet. Bai? Bat izango da Izaro uharteaz zerikusia duena. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoen uharte bat. Bueno batetik kontatuko dut uharte hori berez Bermeoren aurrez aurre dago baino Mundakatik Getariara ,Bermeotik kostaldetik Bermeotik dagoen hurrengo herria, eta berez Izaro uhartea Mundakatik urrago dago Bermeotik baino. Zergatik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Jada,  arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira. Halako kondaira dago eta istoriotxoa dago.  Istoriotxotako bat mitoa da. Zergatik da Izaro Bermeorena? Kontatzen da hemezortzi mendean edo, halako estropada bat egon zela, estropada horretan Bermeoko talde batek kaia bat Bermeoko portutik eta beste talde batek Berangokoak, kaia bat Berangoko portutik. Orduan jakina, ez zegoen telefonorik, eskukorik gutxiago, ez zegoen walkirik eta noiz joan behar kaia bakoitzak? bueno eta hor esaten da, hor bi,  bi bertsio daude, bata da Egartsoneko batek eta Egartsonera kostaldetik basora ez errepidetik basora, kostaldetik basora Bermeo Mundaka eta **** beste herri txiki bat, inoiz egon zarete bertan? Ez? Egun batean … bueno.. bertsio batek esango dugu Egartsongoa zela epailea edo eta orduan hark monebada noiz zuten, eta beste bertsio batek esaten du bueno, Bermeoko eta Mundakako koadrila horrek adostu duela eguzkia , barkatu, oilarrak abesten duenean, beraz,  egunsentiaz batera. Konforme? Bueno. Zer dio bertsio batek ?bermeotarrak portuan emoza eta oilarra egia jada berez abesten du egunsentiaz batera, badakizue zer egin zioten? oilarra hartu (jotzeko soinua imitatzen) eta abestu deia pitzikatu egin eta orduan lehenago abestu zuen eta orduan urtebete lehenago eta lehenago  ailegatu ziren Izaro uhartera eta beraientzat, beraz irabazle,  eta Bermeorentzat izan zen, herri honentzat izan zen, Izaro uhartea.
E? Hori da bertsio bat. Beste bertsio batek dio erreskate dela oilarraren kantua kaia dela baina estropadan doazela erremuetan doazela, Bermeoko bat uretara jauzi zen eta orduan Mundakarrek konturatu ziren , eta bale bale, barrezka hasiko gara. Klaro, gizon bat gutxiago da, barrezka hasiko gara. Barrezka hasi zirela, bigarren horretan Getariako bat jauzi zen uretara***** aurrera egin genuen eta, joe, ba zuena da Izaro baino horregatik edo bestearengatik. Hori, Izaro segi dira nerbiorena. Baina gero horren inguruan gaur egun ezagutzen da jai bat Madalen eguna. Komunikabideetan eta gero eta gehiago egoten da jai honen berri. Euskal telebistan, egunkarietan eta ikaragarria den, uztailaren 22an horren barregarria. Baino zer egiten da egun horretan? Bermeoko udaletxekoa, alkatea eta zinegotziak, itsasontzi batean sartzen dira eta itsasontzi hori doa beste itsasontzi batzuekin batera. Gaur egun bitxiago , gaur egun jende gutxiago, lehenago jende asko bizi zen arrantzatik, duela 20 edo 25 ez, baina duela 15 urte ehun eta piko enbarkazio, ehun eta piko itsasontzi egon ziren. Kontua da, udaletxekoak, alkateak eta zinegotziak itsasontzi batean sartzen ziren eta ordukoa Izaro Bermeorena zela ospatzen den urretan, orduan nola egiten da? Udaletxeko badoa itsasontzi horretan Mundakaraino eta Mundakako alkatea hartzen dugu eta guztiak joaten dira Izarora. Inguruan bestelako itsasontziak edo enbarkazioak. Eta lehenago udaletxeko bat, barkatu, udaletxeko bat, alkatea edo zinegotziren bat joaten zen Izarora, bueno, Izarok ez dauka porturik. Ez da erraza lurrera salto egitea, baino batek salto egin zuen eta igotzen zen tontorreraino, Izaro uhartearen tontorreraino eta zerbait goraipatu ***, baina alkateak itsasontzian teila bat hartu eta uretara bota zuen. Eta honaino ailegatzen dira Bermeoren itoginak.
Badakizue zergatik? Ez? Aizue teila bat zeren ikur zeren sinboloa da, jabetzaren sinbolo eta hori hemen ere bai Nafarroan ere bai Baztan ingurutik, Bortziri ingurutik eta mendira badoaz etxola, txabola batzuk ikusiko duzue eta txabola askok etxola askok ez daukate teilaturik, zergatik?  Teilatu badute baina idealaz eginda, ez teilaz eginda, zergatik? Egian jabetzaren seinale zelako eta etxola edo txabola horrek askotan erdi lurretan daudelako ez dira artzain batenak, herri guztiarenak dira beraz, egia da artzain horrek badauka halako baimena berarentzat txabola bat egiteko baina ezin dugu ezin dugu txabola egin teilaz estalita eta orduan arrazoi berarengatik Bermeoko alkateak Madalen egunean Izaroren aurrean teila esaten du hori baina ailegatzen dira Bermeoko itoginak eta pum! Botatzen du teila eta urtero egiten da ohitura hori. Gero, Izarori buelta emaiozue , hau da,  Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak eta Mundakakoa barruan daukana eta Erantsora joaten da. Erantso,  gogoratu duzue mitoan edo narrazioan antxoen bezala epaile , juez,  dena den? Auskalo,  ba eee Erantsora joaten zirenean Erantsoko alkateak makila ematen dio Bermeoko alkateari eta egun horretan Bermeoko alkatea da Erantsiobeko alkatea ere edo, berak dauka Erantsioko arduradun. Alkarregaz bazkaltzen dago eta arratsalde erdira edo iluntzean  Erantsobikoak  bertan geratzen eta ailegatzen  dira baina Mundakakoak eta Bermeokoak bueltan datoz, lehenengo Mundakara doaz , Mundakan jaisten dira Mundakarrak eta gero Bermeora doaz  eta Bermeon jaia egoten da, erromeriak eta abar. Hori da , bueno ba Bermeoko uhartearen inguruko istoriotxoen sorta txiki bat.
Orain kontatzen dizuet beste istoriotxo bat, beste mito txiki bat? Martxan dago?  Ohitura daukat, ba halako istorioak eta … beharbada honetarako egokiak badirela. Begira. Bermeoko sineskera, baina istorio berak daude, baina animaliak aldatuta edo animali bakarra aldatuta. Bai esan Bermeon, bai esan Bermeon,  ba omen zen Bermeon, bai esan,  arrantzale bat eta sasiketan gauez joaten zen itsasora normalean goizaldean eta gero arratsaldean edo itzuli, goizaldean bere *** orduan ***. Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erramua  bizkarrean eta gero , hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean. Eta orduan urte geroan hutsetik , eta kaletik portura bidean, katu batek jarraitu zion eta oinazpian ezin kendu zast! Ostikoa eman eta momentu batean portura ailegatu zen eta beno katuak  aldetik eman *** biharamunean gauza bera etxetik irten eta katu berbera oinazpian berriro eta ezin ***ostikoa eman ***itsasontziraino, portuan geratu zen eta horrela behin eta berriro,egun batean eta bestean eta bestean. Bat-batean kasualitatea, betikoa ezta? Etxetik irten, katua oinazpian eta ***** eta ia ohituta ***hartu erramua eta **** eta erramuarekin katuari hankaz jo zion, katua ezin zen  hola******eta katua alde egin zuen. Biharamuna,igandea izan zen, igandean, eta etxean zegoela, arrantzaleak, igandea izanik eta itsasora joan etxean leihoan zegoela, ikusi zuen ondoko etxeko leihoa eta ikusten zuen auzoko andrea besoa hautsita, besoa apurtuta. Eta galdetzen dut, o preguntatzen dut o ez dakit, ze pasa zaizu besoan ba? Eta andrearen erantzuna :zuk ez dakizu hala … ?zeuk apurtu didazu. Eta hor amaitzen da. Beste kontu bat da sinesten duzun ala ez.

- Ailegatu zen: Ailegatuko zen, ailegatuko balitz, ailegatu da, ailegatzen zen
- Amaitzen da: Amaituko da, amaituko balitz, amaitzen zen, amaitu daiteke
- Jarraitu zion: Jarraituko balu, jarraituko da, jarraitzen zuten, jarraitu dezake
- Bota zuen: Botako du, botatzen zuen, botako balu, bota dezake
- Hasiko gara: Hasiko bagina, has gaitezke, hasiko ginateke, hasiko ginen
-      Konturatu ziren: Konturatuko dira, konturatzen ari dira, konturatu balira, kontura   daitezke
- Izango da: Izango zen, izanen da, izan daiteke, izango balitz
-  Abesten du: Abestuko balu, abestu zuen, abestu dezake, abesten ari da
-  Egin genuen: Egingo bagenu, egingo dugu, egin genezakeen, egiten ari gara
-       Kontatuko dut: Kontatu
dezaket, kontatuko banu, kontatzen dut,  kontatzen ari naiz

B) PERPAUSAK
Ni Bermeokoa izanda, hango bi istoriotxo kontatuko dizuet. Bai? Bat izango da Izaro uharteaz zerikusia duena. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoen uharte bat. Bueno batetik kontatuko dut uharte hori berez Bermeoren aurrez aurre dago baino (konparaziozkoa) Mundakatik Getariara ,Bermeotik kostaldetik Bermeotik dagoen hurrengo herria, eta berez Izaro uhartea Mundakatik urrago dago Bermeotik baino (konparaziozkoa). Zergatik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Jada,  arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira. Halako kondaira dago eta istoriotxoa dago.  Istoriotxotako bat mitoa da. Zergatik da Izaro Bermeorena? Kontatzen da hemezortzi mendean edo, halako estropada bat egon zela (konpletiboa), estropada horretan Bermeoko talde batek kaia bat Bermeoko portutik eta beste talde batek Berangokoak, kaia bat Berangoko portutik. Orduan jakina, ez zegoen telefonorik, eskukorik gutxiago, ez zegoen walkirik eta noiz joan behar kaia bakoitzak? bueno eta hor esaten da, hor bi,  bi bertsio daude, bata da Erantsoneko batek eta Erantsonera (emendiozkoa) kostaldetik basora ez errepidetik basora, kostaldetik basora Bermeo Mundaka eta **** beste herri txiki bat, inoiz egon zarete bertan? Ez? Egun batean … bueno.. bertsio batek esango dugu Erantsongoa zela (konpletiboa) epailea edo eta (emendiozkoa) orduan hark monebada noiz zuten, eta beste bertsio batek esaten du bueno, Bermeoko eta Mundakako koadrila horrek adostu duela eguzkia (konpletiboa) , barkatu, oilarrak abesten duenean (denborazkoa), beraz,  egunsentiarekin batera. Konforme? Bueno. Zer dio bertsio batek ? Bermeotarrak portuan emoza eta oilarra egia jada berez abesten du egunsentiarekin batera, badakizue zer egin zioten? oilarra hartu (jotzeko soinua imitatzen) eta abestu deia pitzikatu egin eta orduan lehenago abestu zuen eta orduan urtebete lehenago eta lehenago  ailegatu ziren Izaro uhartera eta beraientzat, beraz irabazle,  eta Bermeorentzat izan zen, herri honentzat izan zen, Izaro uhartea.
E? Hori da bertsio bat. Beste bertsio batek dio erreskate dela  (konpletiboa) oilarraren kantua kaia dela  (konpletiboa) baina estropadan doazela (konpletiboa) arraunean doazela (konpletiboa) , Bermeoko bat uretara jauzi zen eta orduan Mundakarrek konturatu ziren (denborazkoa) , eta “bale bale”, barrezka hasiko gara. Beraz, gizon bat gutxiago da, barrezka hasiko gara. Barrezka hasi zirela, bigarren horretan Getariako bat jauzi zen uretara***** aurrera egin zuten eta, joe, ba zuena da Izaro baino horregatik edo bestearengatik. Hori, Izaro segi dira nerbiorena. Baina gero horren inguruan gaur egun ezagutzen da jai bat Madalen eguna. Komunikabideetan eta gero eta gehiago (emendiozkoa) egoten da jai honen berri. Euskal telebistan, egunkarietan eta ikaragarria den, uztailaren 22an horren barregarria. Baino zer egiten da egun horretan? Bermeoko udaletxekoa, alkatea eta zinegotziak, itsasontzi batean sartzen dira eta itsasontzi hori doa beste itsasontzi batzuekin batera. Gaur egun bitxiago , gaur egun jende gutxiago, lehenago jende asko bizi zen arrantzatik, duela 20 edo 25 ez, baina (aurkariak) duela 15 urte ehun eta piko enbarkazio, ehun eta piko itsasontzi egon ziren. Kontua da, udaletxekoak, alkateak eta zinegotziak itsasontzi batean sartzen ziren eta ordukoa Izaro Bermeorena zela ospatzen den urretan, orduan nola egiten da? Udaletxeko badoa itsasontzi horretan Mundakaraino eta Mundakako (emendiozkoa) alkatea hartzen dugu eta guztiak joaten dira Izarora. Inguruan bestelako itsasontziak edo enbarkazioak (hautakariak). Eta lehenago udaletxeko bat, barkatu, udaletxeko bat, alkatea edo zinegotziren bat joaten zen Izarora, bueno, Izarok ez dauka porturik. Ez da erraza lurrera salto egitea, baino batek salto egin zuen (aurkaria) eta igotzen zen tontorreraino, Izaro uhartearen tontorreraino eta zerbait goraipatu ***, baina alkateak itsasontzian (aurkaria) teila bat hartu eta uretara bota zuen. Eta honaino ailegatzen dira Bermeoren itoginak (emendiozkoa).

Badakizue zergatik? Ez? Aizue teila bat zeren ikur zeren sinboloa da (kausazkoa), jabetzaren sinbolo eta hori hemen ere bai Nafarroan ere bai (emendiozkoa) Baztan ingurutik, Bortziri ingurutik eta mendira badoaz etxola, txabola batzuk ikusiko duzue eta txabola askok etxola askok ez daukate teilaturik, zergatik?  Teilatu badute baina idealarekin eginda (aurkaria) , ez teilaz eginda, zergatik? Egian jabetzaren seinale zelako (konpletiboa) eta etxola edo txabola horrek askotan erdi lurretan daudelako (konpletiboa) ez dira artzain batenak, herri guztiarenak dira beraz, egia da artzain horrek badauka halako baimena berarentzat txabola bat egiteko baina ezin dugu ezin dugu txabola egin teilaz estalita eta orduan arrazoi berarengatik Bermeoko alkateak Madalen egunean Izaroren aurrean teila esaten du hori baina ailegatzen dira Bermeoko itoginak eta pum (aurkaria)! Botatzen du teila eta urtero egiten da ohitura hori. Gero, Izarori buelta ematen zaio , hau da,  Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak eta Mundakakoa barruan daukana eta Erantsora joaten da. Erantso,  gogoratu duzue mitoan edo narrazioan antxoen bezala epaile , juez,  dena den? Auskalo,  ba eee Erantsora joaten zirenean Erantsoko alkateak makila ematen dio Bermeoko alkateari eta egun horretan Bermeoko alkatea da Erantsiobeko alkatea (emendiozkoa) ere edo, berak dauka Erantsioko ardura (hautakaria). Elkarrekin bazkaltzen da eta arratsalde erdira edo iluntzean  Erantsobikoak  bertan geratzen eta ailegatzen  dira baina Mundakakoak eta Bermeokoak bueltan datoz (aurkaria), lehenengo Mundakara doaz , Mundakan jaisten dira Mundakarrak eta gero Bermeora doaz  eta Bermeon jaia egoten da, erromeriak eta abar. Hori da , bueno ba Bermeoko uhartearen inguruko istoriotxoen sorta txiki bat.
Orain kontatzen dizuet beste istoriotxo bat, beste mito txiki bat? Martxan dago?  Ohitura daukat, ba halako istorioak eta … beharbada honetarako egokiak badirela. Begira. Bermeoko sineskera, baina istorio berak daude (aurkaria), baina animaliak aldatuta edo animali bakarra aldatuta. Bai esan Bermeon, bai esan Bermeon,  ba omen zen Bermeon, bai esan,  arrantzale bat eta sasiketan gauez joaten zen itsasora normalean goizaldean eta gero arratsaldean edo itzuli, goizaldean bere *** orduan ***. Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erramua  bizkarrean eta gero , hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean. Eta orduan urte geroan hutsetik , eta kaletik portura bidean, (emendiozkoa) katu batek jarraitu zion eta oinazpian ezin kendu zast! Ostikoa eman eta momentu batean portura ailegatu zen eta beno katuak aldetik eman *** biharamunean gauza bera etxetik irten eta katu berbera oinazpian berriro eta ezin ***ostikoa eman ***itsasontziraino, portuan geratu zen eta horrela behin eta berriro,egun batean eta bestean eta bestean (emendiozkoa) . Bat-batean kasualitatea, betikoa ezta? Etxetik irten, katua oinazpian eta ***** eta ia ohituta ***hartu erramua eta **** eta erramuarekin katuari hankaz jo zion, katua ezin zen  hola******eta katua alde egin zuen. Biharamuna, igandea izan zen, igandean, eta etxean zegoela (konpletiboa) , arrantzaleak, igandea izanik eta itsasora joan etxean leihoan zegoela (konpletiboa), ikusi zuen ondoko etxeko leihoa eta ikusten zuen auzoko andrea besoa hautsita, besoa apurtuta. Eta galdetzen dut,  ez dakit, ze pasa zaizu besoan ba? Eta andrearen erantzuna :zuk ez dakizu hala … ? Zuk apurtu didazu. Eta hor amaitzen da (emendiozkoa) . Beste kontu bat da sinesten duzun ala ez.



















    C) ANTOLATZAILEAK ETA HIZTEGIA
ANTOLATZAILEAK
ORDENATZAILEAEMENDIOZKOA IRUZKINGILE  
INDARTZAILEA ONDORIOZKOAESPLIKATIBOAEPISTEMIKOAURKARITZAKOA

Ni Bermeokoa izanda, hango bi istoriotxo kontatuko dizuet. Bai? Bat izango da Izaro uharteaz zerikusia duena. Ezagutzen duzue Izaro? Bermeoren aurrez aurre dagoen uharte bat. Bueno batetik kontatuko dut uharte hori berez Bermeoren aurrez aurre dago baino Mundakatik Getariara ,Bermeotik kostaldetik Bermeotik dagoen hurrengo herria, eta berez Izaro uhartea Mundakatik urrago dago Bermeotik baino. Zergatik da beraz Bermeorena eta ez Mundakarena? Jada, arrazoiak ez dira zientifikoak, arrazoiak historikoak dira. Halako kondaira dago eta istoriotxoa dago. Istoriotxotako bat mitoa da. Zergatik da Izaro Bermeorena? Kontatzen da hemezortzi mendean edo, halako estropada bat egon zela, estropada horretan Bermeoko talde batek kaia bat Bermeoko portutik eta beste talde batek Berangokoak, kaia bat Berangoko portutik. Orduan jakina, ez zegoen telefonorik, eskukorik gutxiago, ez zegoen walkirik eta noiz joan behar kaia bakoitzak? bueno eta hor esaten da, hor bi, bi bertsio daude, bata da Erantsoneko batek eta Erantsonera kostaldetik basora ez errepidetik basora, kostaldetik basora Bermeo Mundaka eta **** beste herri txiki bat, inoiz egon zarete bertan? Ez? Egun batean … bueno.. bertsio batek esango dugu Erantsongoa zela epailea edo eta orduan hark monebada noiz zuten, eta beste bertsio batek esaten du bueno, Bermeoko eta Mundakako koadrila horrek adostu duela eguzkia , barkatu, oilarrak abesten duenean, beraz, egunsentiarekin batera. Konforme? Bueno. Zer dio bertsio batek? bermeotarrak portuan emoza eta oilarra egia jada berez abesten du egunsentiarekin batera, badakizue zer egin zioten? oilarra hartu (jotzeko soinua imitatzen) eta abestu deia pitzikatu egin eta orduan lehenago abestu zuen eta orduan urtebete lehenago eta lehenago ailegatu ziren Izaro uhartera eta beraientzat, beraz irabazle, eta Bermeorentzat izan zen, herri honentzat izan zen, Izaro uhartea.
E? Hori da bertsio bat. Beste bertsio batek dio erreskate dela oilarraren kantua kaia dela baina estropadan doazela arraunean doazela, Bermeoko bat uretara jauzi zen eta orduan Mundakarrek konturatu ziren , eta bale bale, barrezka hasiko gara. Beraz, gizon bat gutxiago da, barrezka hasiko gara. Barrezka hasi zirela, bigarren horretan Getariako bat jauzi zen uretara***** aurrera egin zuten eta, joe, ba zuena da Izaro baino horregatik edo bestearengatik. Hori, Izaro segi dira nerbiorena. Baina gero horren inguruan gaur egun ezagutzen da jai bat Madalen eguna. Komunikabideetan eta gero eta gehiago egoten da jai honen berri. Euskal telebistan, egunkarietan eta ikaragarria den, uztailaren 22an horren barregarria. Baino zer egiten da egun horretan? Bermeoko udaletxekoa, alkatea eta zinegotziak, itsasontzi batean sartzen dira eta itsasontzi hori doa beste itsasontzi batzuekin batera. Gaur egun bitxiago , gaur egun jende gutxiago, lehenago jende asko bizi zen arrantzatik, duela 20 edo 25 ez, baina duela 15 urte ehun eta piko enbarkazio, ehun eta piko itsasontzi egon ziren. Kontua da, udaletxekoak, alkateak eta zinegotziak itsasontzi batean sartzen ziren eta ordukoa Izaro Bermeorena zela ospatzen den urretan, orduan nola egiten da? Udaletxeko badoa itsasontzi horretan Mundakaraino eta Mundakako alkatea hartzen dugu eta guztiak joaten dira Izarora. Inguruan bestelako itsasontziak edo enbarkazioak. Eta lehenago udaletxeko bat, barkatu, udaletxeko bat, alkatea edo zinegotziren bat joaten zen Izarora, bueno, Izarok ez dauka porturik. Ez da erraza lurrera salto egitea, baina batek salto egin zuen eta igotzen zen tontorreraino, Izaro uhartearen tontorreraino eta zerbait goraipatu ***, baina alkateak itsasontzian teila bat hartu eta uretara bota zuen. Eta honaino ailegatzen dira Bermeoren itoginak.
Badakizue zergatik? Ez? Aizue teila bat zeren ikur zeren sinboloa da, jabetzaren sinbolo eta hori hemen ere bai Nafarroan ere bai Baztan ingurutik, Bortziri ingurutik eta mendira badoaz etxola, txabola batzuk ikusiko duzue eta txabola askok etxola askok ez daukate teilaturik, zergatik? Teilatu badute baina idealarekin eginda, ez teilaz eginda, zergatik? Egian jabetzaren seinale zelako eta etxola edo txabola horrek askotan erdi lurretan daudelako ez dira artzain batenak, herri guztiarenak dira beraz, egia da artzain horrek badauka halako baimena berarentzat txabola bat egiteko baina ezin dugu ezin dugu txabola egin teilaz estalita eta orduan arrazoi berarengatik Bermeoko alkateak Madalen egunean Izaroren aurrean teila esaten du hori baina ailegatzen dira Bermeoko itoginak eta pum! Botatzen du teila eta urtero egiten da ohitura hori. Gero, Izarori buelta ematen zaio , hau da, Bermeoko udala, alkatea eta zinegotziak eta Mundakakoa barruan daukana eta Erantsora joaten da. Erantso, gogoratu duzue mitoan edo narrazioan antxoen bezala epaile , juez, dena den? Auskalo, ba eee Erantsora joaten zirenean Erantsoko alkateak makila ematen dio Bermeoko alkateari eta egun horretan Bermeoko alkatea da Erantsiobeko alkatea ere edo, berak dauka Erantsioko ardura. Elkarrekin bazkaltzen da eta arratsalde erdira edo iluntzean Erantsobikoak bertan geratzen eta ailegatzen dira baina Mundakakoak eta Bermeokoak bueltan datoz, lehenengo Mundakara doaz , Mundakan jaisten dira Mundakarrak eta gero Bermeora doaz eta Bermeon jaia egoten da, erromeriak eta abar. Hori da , bueno ba Bermeoko uhartearen inguruko istoriotxoen sorta txiki bat.
Orain kontatzen dizuet beste istoriotxo bat, beste mito txiki bat? Martxan dago? Ohitura daukat, ba halako istorioak eta … beharbada honetarako egokiak badirela. Begira. Bermeoko sineskera, baina istorio berak daude, baina animaliak aldatuta edo animali bakarra aldatuta. Bai esan Bermeon, bai esan Bermeon, ba omen zen Bermeon, bai esan, arrantzale bat eta sasiketan gauez joaten zen itsasora normalean goizaldean eta gero arratsaldean edo itzuli, goizaldean bere *** orduan ***. Lehengo itsasontziak eta ez zuten motorrik beraz bakoitzak bere erramua bizkarrean eta gero , hotzara batean, horixe ba bazkari modukoa eta batzuetan termo , ez oraingoak bezala, termoa baina bai halako esnea edo kafe pixka bat edo, ba beste ontzi batean. Eta orduan urte geroan hutsetik , eta kaletik portura bidean, katu batek jarraitu zion eta oinazpian ezin kendu zast! Ostikoa eman eta momentu batean portura ailegatu zen eta beno katuak aldetik eman *** biharamunean gauza bera etxetik irten eta katu berbera oinazpian berriro eta ezin ***ostikoa eman ***itsasontziraino, portuan geratu zen eta horrela behin eta berriro,egun batean eta bestean eta bestean. Bat-batean kasualitatea, betikoa ezta? Etxetik irten, katua oinazpian eta ***** eta ia ohituta ***hartu erramua eta **** eta erramuarekin katuari hankaz jo zion, katua ezin zen hola******eta katua alde egin zuen. Biharamuna,igandea izan zen, igandean, eta etxean zegoela, arrantzaleak, igandea izanik eta itsasora joan etxean leihoan zegoela, ikusi zuen ondoko etxeko leihoa eta ikusten zuen auzoko andrea besoa hautsita, besoa apurtuta. Eta galdetzen dut, ez dakit, ze pasa zaizu besoan ba? Eta andrearen erantzuna: zuk ez dakizu hala … ? Zuk apurtu didazu. Eta hor amaitzen da. Beste kontu bat da sinesten duzun ala ez.







HIZTEGIA
Estropada:  Itsasontzien, eta bereziki traineruen, arteko norgehiagoka.
Ez genuen hitz hauen esanahia aurkitu:
Monebada
Pitzikatu: agrietatu
Emoza
Itoginak: fugas edo fontanero
Sasiketan: hizketan
Hotzara

No hay comentarios:

Publicar un comentario